"Ayinesi iştir kişinin / Lafa bakılmaz"


Marmaristen Datça'ya doğru yol aldığınızda,
Datça'ya 20 km tabelası ile Emecik Köyünün
giriş tabelasını görebilirsiniz.
Emeklilik zamanlarımı İstanbul dışında Kuzey Ege'de
Edremit körfezinde memleketim olan küçük bir köyde
geçirmeyi planlarken; hayat, Egenin en güneyine, ilk
cümlede tarifini verdiğim bu köye getirdi beni.
2007 Kasımdan beri yaşadığım bu köyde, köydeki hayatımla
ilgili tecrübelerimi/gözlemlerimi ve kaybolmaya yüz tutmuş
bilgileri zaman buldukça paylaşacağım.
Umarım zamana iyi bir tanıklık ederim.

Ve zaman değişti. Yol kasım 2014 de Emecik'ten Datça'nın içine düştü. Artık Hayat DATÇA'nın içinden akacak..

3 Haziran 2011 Cuma

Erişte Yapımı

Annem, babam beni ziyarete geldiler. Bir süredir beraberiz. Bunun şu anlamı oluyor; onlar deneyimlerini bana aktarıyorlar. İşte o bilgi aktarımlarından biri; dün annem "hava rüzgarlı erişte yapalım" dedi. Erişte (bir tür makarna) rüzgarlı havada  yapılırmış. Açılan makarnalık yufkalar kuruyup kıyılabilsin diye. 8 yumurta ve tuzlu su ile yaklaşık 3 - 4 kilo unla hamur yoğurduk, bezelere ayırdık. 25 tane beze oldu. Bezelerin üzerlerini nemli bir bezle kapatıp (nemli bez bezelere değmeyecek) açmaya başladık.                                                        

Bu arada ben camları açıp üst kata bu işler için kullandığım temiz bir çarşaf serdim. Açtığımız yufkaları çarşafın üzerine yerleştirdik. Yufkaları açarken önce merdane ile belli bir büyüklüğe getirip oklava ile devam ederseniz yufkanın tamamı eşit kalınlıkta açılıyor. Açma işlemi esnasında çarşafa serilen yufkaların kontrol edilmesi gerekiyor. Yufkaların bir yüzü kuruyunca diğer yüzünün de kuruması için çevrilmesi gerekiyor. Biz yufkaların tamamını açtığımızda ilk açılan 3-4 yufka kesim için kuruyup hazır olmuştu. Önce yufkayı ortadan ikiye kesip diğerinin üzerine koyuyorsunuz onuda ikiye kestiğinizde elinizde 4 katlı çeyrek yufka oluyor. onlarıda erişte boyunda kesip kıyıyorsunuz.



Kıyılmış erişte makarnayı aynı çarşafın üzerine serip kurumaya bırakıyorsunuz. ve tabiki o akşam yemekte taze erişte var. Taze erişteyi pişirirken dikkat edilmesi gereken püf noktası, makarna kaynayan suya azar azar karıştırılarak salınmalı ve birkaç dakika karıştırılmalı ki yapışmasın. Dilerseniz bir kaç damla zeytinyağı da damlatabilirsiniz.

Erişte burada kuruyunca bez torbalara /toprak çömleklere konulup kilerde serin bir köşede saklanmalı. Aksi takdirde güvelenir. Ben topraktan yapılmış çömleklerde saklıyorum, bu da iyi bir saklama yöntemi, tavsiye ederim.

3 yorum:

  1. Afiyet olsun. Cabucak tuketin, bir de birlikte yapalim.

    YanıtlaSil
  2. yapalım pınarcım nasıl olsa öğrendim artık. yalnız yufkasını açmak bayağı zor. şimdiden yufka açma tekniği geliştirmek gerekiyo, haberin ola..

    YanıtlaSil
  3. Ellerinize sağlık.Bir an önce oraya gelip sevdiğim Meral'den her zaman olduğu gibi deformumu korumak için yardım isteyeceğim

    YanıtlaSil